Sunday, October 2, 2011

Boycott Israeli Brands

MALAYSIA<---------------->PALESTINE

[Title: Boycott Israeli Brands]

seperti yang kita tahu saudara kita di palestin telah lama menghadapi kesengsaraan sejak tertubuhnya negara haram israel. Pembunuhan, penyekatan ke atas hak asasi, perampasan keatas harta benda mereka dan bermacam lagi kezaliman yang tidak berperikemanusiaan dilakukan keatas mereka... so one way that we can show our support for them dan bangkangan ke atas kekejaman pihak zionist ialah dengan memboycott barangan israel... at least for these few simple reason:

  • dari segi agama kita sedar bahawa orang islam adalah bersaudara... kita wajib membantu saudara kita yang dalam kesusahan... dan kita sedar "Barangsiapa yang tidak mengambil berat urusan umat Islam, maka dia bukanlah dari kalangan mereka" (hadith, tak igt quotation dari mana tapi ambil sekadar iktibar je kalau gituh)
  • dari segi kemanusiaan, penyekatan keatas hak asasi adalah suatu yang kejam dan harus ditentang dan dibangkang
  • lagi satu, berkat ke kita consume product yang membantu pihak yang menzalimi saudara kita… hah.. hah.. memang taklah (hihi cam iklan xfm pasal perokok XD)

atleast i do it because of these few simple reason.. another way to help ialah dengan membantu dan membuat sumbangan kepada NGO2 yang mengkhusus dalam memberi bantuan kemanusiaan kepada palestin seperti Aqsa Syarif, Haluan Palestine, VIVA palestina... so i will let you do the research about sejarah palestin,NGO2 yang membantu and barangan yang kita kene boikot [few yg saya sendiri boikot McD, nestle product, coca cola and few others] ... atleast kita bantu sekadar yang kita mampu... jom sama2 kita hulurkan tangan utk membantu... ^__^

few links that i know:

[note: hoh berjaya siap this pic pun, ikut hati malas betul. Idea nih tercetus coz teringat ceramah isu palestin pertama saya pernah saya pi time form 5 dulu, ayatnya lebih kurang “1 tin coca-cola bersamaan production utk satu peluru utk menembak saudara kita di palestin” lebih kurang gituh ayatnya…. About jaulah akan saya update later..hoh.. mcm2 gak cerita arituh]

No comments:

Post a Comment